Prefaţa
Introducere. – Importanţa studierii vieţii şi operei lui Spiru Haret: educativă, istorică, pedagogică. Planul lucrării.
PARTEA I-a
- Vieaţa lui Spiru Haret. – Omul. Sufletul. Personalitatea.
- Activitatea ştiinţifică a lui Spiru Haret. Lucrări, teza de doctorat la academie. Mecanica Socială, idei sociologice.
PARTEA II-a
- Curentele pedagogice în secolul XIX. – Pestalozzi, Herbart, Spencer. Principii pedagogice. Curentele: şc. democratică, umanism şi realism, şcoala activă, cunoaşterea individualităţii.
- Mişcarea pedagogică în ţara noastră. 1864–1900. – Principii pedagogice în lucrări. C. Dumitrescu-Iaşi, Haret.
- Starea învăţământului la noi până la 1898. – Legea din 1864. Învăţământul primar. Legea din 1893. Învăţământul secundar. Învăţământul profesional. Încercări de reformă.
PARTEA III-a
- Concepţia lui Spiru Haret despre şcoală. – Rolul social al educaţiei: Comenius, Rousseau, Pestalozzi, Haret. Funcţiunea şcoalei: educativă, culturală, pregătirea pentru vieaţă. Principii.
- Organizarea şcolară. – Învăţământul primar, învăţământul normal, direcţia practică. Învăţământul secundar: gimnaziul, liceul, trifurcarea, obiecţii, examenul de absolvire, aprecieri. Instrucţia fetelor. Învăţământul superior, seminarul pedagogic. Învăţământul profesional: şcoli de agricultură, de meserii, comerciale.
- Directive pedagogice. – Programa analitică: principii. Activismul integral la Haret. Principiul individualităţii, principiul intuitiv. Măsuri pentru educaţia tinerimii, morală, naţională, fizică. Corpul didactic: primar, secundar.
PARTEA IV-a
- Problema educaţiei populare. – Prin şcoală. Măsuri: clădiri, numărul învăţătorilor, cantine şcolare. Activitatea în afară de şcoală. Începutul mişcării. Activitate pentru ridicare culturală şi economică. Motivare: din punct de vedere sociologic, politic, starea de fapt. Mijloace culturale: conferinţe, cercuri culturale, şezători, serbări şcolare. Cursuri de adulţi, biblioteci populare. Rezultate. Principii economice, chestia ţărănească.
Mijloace economice: cooperaţia, spiritul mişcării, realizări, rezultate. Factorii mişcării: învăţătorul şi preotul. Argumente.
- Încheerea. – Valoarea operei lui Haret. Reflexul ei în legile şcolare actuale. Continuarea gândirii sale.